Späť

Bezdetné domácnosti utrácajú za štvornohých miláčikov viac

Utorok, 1.4. 2014, 22:35

Krmivo pre psov alebo mačky v roku 2013 nakúpila viac než polovica českých domácností a viac než 40 percent slovenských domácností. Tieto zistenia vyplývajú zo Spotrebiteľského panelu firmy GfK.

Kúpa domáceho miláčika rozhodne nie je posledná investícia do tohto chlpatého kamaráta, a aj keď sa v posledných rokoch mohlo zdať, že kupujúci na svojich štvornohých kamarátoch nechcú príliš šetriť, a že kríza sa tohto trhu výraznejšie nedotkla, aj tieto časy sú už minulosťou. „Priemerný výdavok sa aj v uplynulom roku síce prehupol v Českej republike cez hranicu dvoch tisíc korún na jednu domácnosť, ale oproti roku 2012 je to o viac než sto korún menej,“ konštatuje Ladislav Csengeri, Consumer Panel Services Director zo spoločnosti GfK. „Na prvý pohľad to za jeden rok nevyzerá ako veľký rozdiel, ale v konečnom úhrne to znamená, že sa celkové výdavky českých domácností znížili o viac než tristo miliónov, čo iste nie je zanedbateľné číslo.“

A koľko míňajú za štvornohých miláčikov Slováci?

Na Slovensku sa v minulom roku priemerná útrata dostala skoro k 70 eurám na jednu domácnosť. Napriek tomu, že priemerná útrata medziročne vzrástla, celková kategória zaznamenala kvôli odlivu kupujúcich medziročný pokles o viac než 2 milióny eur.

Nákupy v akciách hrajú významnú úlohu

Snaha viacej si strážiť svoje výdavky sa zrejme podpísala aj na nižšej priemernej útrate za jednotlivé nákupy v Čechách. Nemalou mierou k tomu prispel aj zvyšujúci sa podiel nákupov v akcii. Takmer 40 percent útraty českých domácností na túto kategóriu nakupovali prostredníctvom akčných nákupov.
Oproti tomu sa na Slovensku nakupuje v akcii menej. Na akciové nákupy tu pripadá len o niečo viacej než jedna pätina výdavkov domácností, teda výrazne menej než v Čechách.

Privátne značky verzus značkový tovar

Bez povšimnutia nemôže zostať fakt, že privátne značky, ktorých podiel nie je v tejto kategórii zanedbateľný, nepocítili v Českej republike taký medziročný pokles ako značkový tovar. Predovšetkým to platí pre krmivo pre mačky, kde majú privátne značky takmer tretinový podiel na výdavkoch domácností.
Na Slovensku je úplne odlišná situácia, kde značkové výrobky mierne rástli, ale privátnym značkám sa príliš nedarilo. Privátne značky zaznamenali najväčší prepad v krmivách pre mačky.

Štvornohý kamarát ako „náhrada“ detí

„Aj keď štvornohý člen rodiny často prichádza v súvislosti s plnením detských prianí, hrajú domácnosti s deťmi v tejto kategórii v oboch krajinách viac menej druhé husle. Jednak sa na výdavkoch na túto kategóriu podieľajú „len“ asi pätinou, ale tiež v priemere na jedného kupujúceho míňajú výrazne menej, než bezdetné domácnosti. Tento rozdiel je prevažne viditeľný u krmiva pre mačky, kde české domácnosti bez detí minú v priemere takmer dva krát viac než domácnosti s deťmi. Na Slovensku je tento rozdiel viac zrejmý u krmiva pre psov, za ktoré bezdetné domácnosti minú v priemere až o 40 percent viacej, než domácnosti s deťmi,“ dopĺňa Ladislav Csengeri, Consumer Panel Services Director, GfK.

Zdroj: GfK

Ilustračné foto: sxc.hu

retailweb

Kalendár podujatí

Po Ut St Št Pi So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Po Ut St Št Pi So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
       
Po Ut St Št Pi So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829
       
Po Ut St Št Pi So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031