O novom internetovom projekte Plná špajza, zameranom na tradičné slovenské potravinyy, sa RETAILweb zhovárali s jeho zakladateľom Michalom Pevalom.
RETAILweb: Čo vás podnietilo k vytvoreniu internetového obchodu zameraného na tradičné slovenské potraviny?
Michal: Internetový obchod Plná špajza, www.plnaspajza.sk, vznikol ako dôsledok rodinnej životnej filozofie, úcty k tradícii a zdravému sedliackemu rozumu. Z lásky k chutnému plnohodnotnému jedlu našich mám, babičiek a prababičiek. Našou víziou je podporiť a šíriť produkty slovenských výrobcov, pestovateľov a chovateľov, ktorí sa snažia s vierou a odvahou zachovať tradičné slovenské potraviny, receptúry a to najdôležitejšie - zdroje.
RETAILweb: Rozhodujúca bola teda osobná motivácia...
Michal: Áno. Posledné roky sa u nás doma snažíme vrátiť ku koreňom a tradícii, preto sme sa rozhodli mať v našej špajze predovšetkým slovenské kvalitné suroviny a potraviny. Ja som vyrastal v rodine so záhradkou a vinohradom a manželka je na tom podobne. Keď sme boli deti, jedli sme zeleninu dopestovanú u nás doma a hydinu, zajace alebo prasiatko bolo vždy od blízkych, čo ich chovali. Jedli sme lokálne, domáce potraviny vyrobené s láskou a prospievali nám.
RETAILweb: V súčasnosti je však situácia už iná...
Michal: Dnes to nie je jednoduché. Lokálne už nie je podstatné, kvantita je dôležitejšia ako kvalita a o nutričnom význame pre ľudské telo ani nehovoriac. Slovensko je krajina so zničenou poľnohospodárskou tradíciou a slovenskí farmári nedokážu konkurovať cenou masovým nízkonákladovým produkciám.
RETAILweb: Čo je teda vaším cieľom?
Michal: Chceme, aby Plná špajza bola vždy plná chutných slovenských a domácich potravín, aj keď je to drahšie, ale robíme to pre seba a svoje deti. My sme boli pre túto filozofiu stravovania ochotní nakupovať zeleninu, mäso a všetky dobroty na rôznych koncoch Slovenska. To bolo náročné na čas aj prostriedky. V Plnej špajze teraz záujemcovia nájdu všetky tieto čerstvé a zdravé dobroty pod jednou strechou.
Nie sme potravinoví vedci. Snažíme sa hlavne, aby to, čo jeme, chutilo, malo dostatočné nutričné hodnoty, bolo pestované, chované a vyrábané so srdcom, neobsahovalo zbytočnú chémiu a pochádzalo zo Slovenska.
RETAILweb: Bolo náročné nájsť kvalitných slovenských dodávateľov?
Michal: Počas príprav stránky www.plnaspajza.sk sme boli milo prekvapení, koľko ľudí sa snaží udržať tradičné slovenské výrobky pri živote, zachovať receptúry starých mám a otcov a ponúknuť ich ostatným. Je ich mnoho po celom Slovensku a zaslúžia si obdiv a podporu. Naším poslaním je takýchto ľudí hľadať a ponúknuť ich skvelé produkty pod jednou strechou.
RETAILweb: V ponuke však máte nielen slovenské produkty...
Michal: Je nám jasné, že súčasná kuchyňa si vyžaduje aj mnoho exotických surovín a korenín, ktoré na Slovensku nie je možné vypestovať alebo vyrobiť. Takéto výrobky sa snažíme mať v Plnej špajze buď od Slovákov žijúcich v zahraničí, cudzincov žijúcich na Slovensku alebo aspoň od okolitých susedov.
Autor: redakcia
Foto: Archív Plnej špajzy